از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

خلاصه ای از زندگی نامه حضرت ایت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله )

ایشان در  سال 1310 شمسى در شهر مقدس قم دیده به جهان گشودند. پدر ایشان مرحوم آیت الله فاضل لنکرانى (قدس سره) از اساتید و علماى بزرگ حوزه علمیه قم بود  و مادرشان از فرزندان پاک سادات بزرگوار و (معروف مبرقع )بود.

ایشان پس از تحصیلات ابتدایى در سن 13 سالگى فراگیرى دانش اسلامى را در حوزه علمیه قم آغاز کردند و به جهت برخوردارى از هوش و استعداد سرشار دوره مقدّمات و سطح را در مدت 6 سال به پایان رساندند و در سن 19 سالگى در درس خارج فقه و اصول استدلالى حضرت آیت الله العظمى حاج آقا حسین بروجردى(رحمه الله) شرکت نمودند و به سبب کمى سن، استعداد فراوان و فهم زیاد مورد توجه طلاب و استاد بزرگوارشان قرار داشتند. دوست و هم بحث صمیمى ایشان در  دوره تحصیل فرزند برومند بنیان گذار جمهورى اسلامى ایران آیت الله شهید سید مصطفى خمینى(رحمه الله ) بودند.

ایشان  سالها در کلاس درس فقه و اصول    آیت الله العظمى بروجردى(رحمه الله) و حضرت آیت الله العظمى امام خمینى(رحمه الله) و فلسفه  و تفسیر  حضرت آیة الله علامه طباطبایى(رحمه الله) شرکت فرموده و از این بزرگوارن  منابع  سرشار علوم اسلامى بهره هاى فراوان بردند.

استعدادفراوان وتلاش پى گیرایشان در درس سبب شد تا در سن25سالگى به درجه والاى اجتهاد نایل آیند و این امر به تأیید استادبزرگوارشان حضرت آیت الله العظمى بروجردى(رحمه الله)رسید.

سالها در حوزه علمیه قم دروس سطح را براى گروه بسیارى از طلاب تدریس نمودند و بیش از 25 سال به تدریس خارج فقه و اصول پرداختند . برجستگى درس ایشان در حدى بود  که بیش از صدها تن از فضلاى حوزه علمیه در درس ایشان حاضر می شدند 

از زمانى که حضرت امام خمینى(رحمه الله) مبارزات سیاسى خود را علیه ظلم و فساد و حکومت طاغوتى پهلوى آغاز کردند  ایشان به عنوان یکى از یاران و همراهان امام خمینى(رحمه الله ) بوده و قدم به قدم در صف مجاهدان و حامیان انقلاب اسلامى فعالیت داشتند و از جمله اعضاى فعال جامعه مدرسین حوزه علمیّه قم به شمار مى آمدند  و  بارها از سوى مأموران حکومت پهلوى به بازجویى فراخوانده شده و به زندان افتادند و سرانجام به بندر لنگه تبعید شدند و پس از چهار ماه اقامت در آنجا به شهر یزد منتقل شدند و مدت دو سال و نیم به صورت تبعید در آنجا به سر بردند.

پس از انقلاب اسلامى نیز همواره پشتوانه اى قوى براى بنیان گذار جمهورى اسلامى حضرت امام خمینى(قدس سره) و پس از ایشان براى مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه اى ـ مدظله العالى ـ بوده اند.

ان بزرگوار  در اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبرى از سوى امت اسلامى ایران به عنوان یکى از اعضاى این مجلس انتخاب شدند و بیش از ده سال ریاست عالى شوراى مدیریت حوزه علمیه قم را عهده دار بودند.

از دیر زمان خاندان ایشان از ارادتمندان به اهل بیت عصمت(علیهم السلام) به شمار مى رفته و همیشه مجلس عزادارى در روزهاى جمعه و سالروز وفات معصومین(علیهم السلام) و مجلس جشن در ایام تولد آن بزرگواران در بیت پدرى ایشان برگزار بوده و این برنامه همچنان ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد