از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی

دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی(1386/04/07)


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی، کارآیی و کارآمدی قوه قضاییه را در دستیابی نظام اسلامی به اهداف خود، بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: یکی از مهم¬ترین وظایف دستگاه قضایی استقرار امنیت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و حیثیتی، و برخورد قاطع، بی ملاحظه و عبرت آموز با متجاوزان به قانون است.

در این دیدار که در سالروز شهادت آیت الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب برگزار شد و خانواده های شهدای هفتم تیر نیز حضور داشتند رهبر انقلاب اسلامی، اجرای عدالت، احقاق حق، قانونگرایی، ایستادگی در مقابل زورگویان و فرصت طلبان، و ایجاد احساس آرامش و امنیت در جامعه را از وظایف قوه قضاییه برشمردند و افزودند: لازمه امنیت اقتصادی برخورد جدی با مفسدان اقتصادی است و این تصور که برخورد با مفسدان اقتصادی موجب ناامنی اقتصادی می شود، صحیح نیست.

ایشان در همین خصوص خاطرنشان کردند: برخورد با معدود مفسدان اقتصادی زمینه ساز فعالیت اقتصادی همراه با امنیت فعالان اقتصادی سالم که اکثریت جامعه هستند، خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای امنیت حیثیتی در کنار امنیت اخلاقی و فرهنگی را مهم دانستند و تأکید کردند: نباید حیثیت و آبروی افراد در جامعه، بازیچه قرار گیرد و بدون دلیل، افراد مورد سؤال قرار گیرند و درباره آنها شایعه سازی و به آنها تهمت زده شود زیرا این برخلاف شرع و احکام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای رئیس، مسئولان و کارکنان قوه قضاییه افزودند: اگر مردم، قوه قضاییه را به عنوان ملجأ و پناهگاه خود احساس کنند و چنین نگاه امیدوارانه ای به آن داشته باشند، می توان گفت قوه قضاییه به اهداف خود رسیده و موفق بوده است، اما اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، باید تلاش بیشتری انجام شود.

ایشان با تأکید بر اینکه باید همواره به خروجی و نتیجه کارها توجه شود، خاطرنشان کردند: ممکن است از نظر کمی کارهای بسیاری انجام شود اما مهم، محصول کارها و رضایتمندی مردم از فعالیتهاست که باید معیار بررسی عملکرد قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، برخورد قاطع با متخلفان به ویژه در داخل دستگاه قضایی را مایه دلگرمی مردم دانستند و افزودند: نظارت جدی بر عملکرد مجموعه دستگاه قضایی، استفاده از فناوریهای نوین، و برنامه ریزی و نظام مند عمل کردن، زمینه ایجاد اطمینان در مردم را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نباید تحرک، انگیزه و فعالیت مسئولان دستگاه قضایی در دو سال باقیمانده از این دوره با سالهای اول تفاوتی داشته باشد، هماهنگی کنونی قوای سه گانه را فرصت بسیار ارزشمندی دانستند و افزودند: هریک از سه قوه باید در کنار قوای دیگر، با قاطعیت و در عین حال با همدلی و همکاری، وظایف خود را انجام دهند.

ایشان همچنین مسئولان دستگاه قضایی را به حداکثر استفاده از شرایط کنونی به منظور ارائه یک نمونه ملموس از دستگاه قضای اسلامی توصیه کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، به ویژه آیت الله شهید بهشتی، جرم ا ین شهدا را کارآمدی و نخبگی دانستند و افزودند: حادثه هفتم تیر، حادثه¬ای مهم و تاریخ ساز است زیرا از یک طرف نشان دهنده چهره جنایت پیشه و خبیث دشمنان انقلاب اسلامی و از طرف دیگر حاکی از استحکام پایه های نظام اسلامی است.

در این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، از شهید آیت الله بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی نظام اسلامی یاد کرد و در گزارشی از فعالیتهای قوه قضاییه گفت: احیای نهادهای شبه قضایی همچون نهاد صلح و سازش، احیای نظام دادسرایی، احیای نهادهای نظارتی فعال، گسترش واحدهای معاضدت و مشاوره ای، اعمال سیاست¬های حبس زدایی، کاهش اطاله دادرسی و شفاف سازی فرایند دادرسی، اجرای طرح جامع مکانیزه کردن، اصلاح اهم مقررات و قوانین قضایی در قالب 30 لایحه و احیای فرهنگ برنامه ریزی و علمی نگری در مدیریت¬ها از مهم¬ترین دستاوردهای اجرای برنامه دوم قوه قضاییه است.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به ایجاد تشکیلات مشترک قضایی – اجرایی، افزود: شوراهای حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری، ستاد مبارزه با جرایم اخلاقی و اجتماعی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان، دفاتر حمایت از حقوق شهروندی، ستاد حقوق بشر اسلامی و ستاد اجرایی اصل 44 از جمله زیر مجموعه های این تشکیلات هستند.

 

هدف نبوتها و بعثتها

 

هدف نبوتها و بعثتها

کتاب: جهان بینى و معارف تطبیقى، ص 239

نویسنده: یحیى کبیر

مسأله اساسى این است که هدف اصلى از بعثت پیامبران و انزال کتابهاى آسمانى چیست؟

ممکن است گفته شود: هدف اصلى، هدایت، سعادت و نجات مردم است.شک نیست که پیامبران براى هدایت مردم و سعادت و نجات آنها و...مبعوث شدهاند.سخن در این نیست.سخن در این است که این راه راست به چه مقصود نهایى منتهى مىشود؟ سعادت مردم از نظر این مکتب در چیست؟ در این مکتب چه نوع اسارتها براى بشر تشخیص داده شده که مىخواهد مردم را از آن گرفتارىها نجات دهد؟ این مکتب رستگارى را در چه چیز مىداند؟

در قرآن کریم ضمن اینکه به همه این معانى اشاره یا تصریح شده، دو مفهوم مشخص ذکر شده که مىرساند هدف اصلى، این دو امر است.یعنى همه تعلیمات پیامبران مقدمهاى است براى این دو امر که عبارتند از: شناخت و نزدیک شدن به خدا و دیگر برقرارى عدل در جامعه.

قرآن کریم از طرفى مىگوید:

یا ایها النبى انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا إلى الله بإذنه و سراجا منیرا؛

اى پیامبر ما تو را گواه (گواه امت)، نوید دهنده، اعلام خطر کننده و دعوت کننده به سوى خدا به اذن او و چراغى نورانى فرستادیم.

در میان همه جنبههایى که در این آیه آمده است، پیداست که دعوت به سوى خدا تنها چیزى است که مىتواند هدف اصلى به شمار آید.از سوى دیگر درباره همه پیامبران مىگوید:

لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛ (1)

ما پیامبران خویش را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و معیار فرود آوردیم تا مردم عدل را به پا دارند...

این آیه صریحا برپا داشتن عدل را هدف بعثت پیامبران معرفى کرده است.

دعوت به خدا و شناخت او و نزدیک شدن به او، یعنى دعوت به توحید نظرى و توحید عملى فردى، اما اقامه عدل و قسط در جامعه، یعنى برقرارى توحیدى عملى در اجتماع.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا هدف اصلى پیامبران، خداشناسى و خدا پرستى است و امور دیگر از جمله عدالت اجتماعى مقدمه آن است یا هدف اصلى برپا شدن عدل است و شناخت خدا و پرستش او مقدمه براى تحقق این ایده اجتماعى است؟ به عبارت دیگر آیا هدف اصلى توحید نظرى و توحید عملى فردى است یا هدف اصلى توحید عملى اجتماعى است؟ در اینجا چند دیدگاه ممکن است مطرح گردد:

1.پیامبران از نظر هدف، ثنوى بودهاند، یعنى دو مقصد مستقل داشتهاند: یکى از این دو مقصد به زندگى اخروى بشر مربوط است (توحید نظرى و توحید عملى فردى) و دیگرى به سعادت دنیوى او (توحید اجتماعى) .پیامبران از آن نظر که در اندیشه سعادت دنیوى بشر بودهاند، به توحید اجتماعى پرداختهاند و از آن جهت که مىخواستهاند سعادت اخروى بشر را تأمین کنند به توحید نظرى و توحید عملى فردى پرداختهاند.

2.هدف اصلى، توحید اجتماعى است.توحید نظرى و توحید عملى فردى مقدمه لازم توحید اجتماعى است.توحید نظرى به شناخت خداوند ارتباط دارد.براى انسان فى نفسه هیچ ضرورتى نیست که خدا را بشناسد.تنها عامل محرک روح او خدا باشد یا هزاران چیز دیگر.هم چنانکه به طریق اولى براى خداوند فرق نمىکند که انسان او را بشناسد یا نشناسد، بپرستد یا نپرستد، ولى نظر به اینکه کمال انسان در «ما» شدن و توحید اجتماعى است و این امر بدون توحید نظرى و توحید عملى فردى میسر نیست، خداوند معرفت خود و پرستش خود را واجب کرده است تا توحید اجتماعى محقق گردد.

3.هدف اصلى، شناخت خدا و رسیدن به اوست.توحید اجتماعى مقدمه وصول به این هدف عالى است .زیرا هم چنانکه قبلا گفته شد، در جهان بینى توحیدى، جهان ماهیت از اویى و به سوى اویى دارد.از این رو کمال انسان در رفتن به سوى او و نزدیک شدن به اوست.انسان از یک امتیاز خاص بهرهمند است و آن اینکه به حکم

نفخت فیه من روحى (2) واقعیتش واقعیت خدایى است و فطرت بشر فطرت خداجویان است.از این رو سعادت و نجاتش در معرفت خدا، پرستش و قرب به اوست.ولى نظر به اینکه انسان فطرتا اجتماعى است و اگر بر جامعه نظامات متعادل اجتماعى حکم فرما نباشد، حرکت خداجویانه انسان امکان پذیر نیست، پیامبران به اقامه عدل پرداختهاند.ارزشهاى اجتماعى از قبیل عدل، آزادى، مساوات و همچنین اخلاق اجتماعى از قبیل جود، عفو، محبت و احسان ارزش ذاتى ندارند و یا لذات، کمالى براى بشر محسوب نمىشود.همه ارزششان مقدمهاى است که با قطع نظر از ذى المقدمه، بود و نبود آنها برابر است.اینها شرایط وصل به کمالند نه خود کمال؛ مقدمات رستگارىاند نه خود رستگارى .

4.هم چنانکه در نظریه سوم آمده است، کمال انسان بلکه کمال واقعى هر موجودى در حرکت به سوى خدا خلاصه مىشود.ادعاى اینکه پیامبران از نظرهدف، ثنوى بودهاند شرک است.چنانکه ادعاى اینکه هدف نهایى پیامبران رستگارى دنیوى است باید اذعان داشت که رستگارى دنیوى جز برخوردارى از مواهب طبیعت در سایه عدل و آزادى نیست و این همان ماده پرستى است.

ولى برخلاف نظریه سوم ارزشهاى اجتماعى و اخلاقى با اینکه مقدمه وصول به ارزش اصیل و یگانه انسان یعنى خداشناسى و خداپرستى است، ارزش ذاتى دارند.

توضیح اینکه رابطه مقدمه و ذى المقدمه دو گونه است.در یک گونه تنها ارزش مقدمه، رساندن به ذى المقدمه است.پس از رسیدن به ذى المقدمه، وجود و عدمش برابر است.مثلا کسى که مىخواهد از نهر آبى بگذرد، سنگ بزرگى را در وسط نهر وسیله پریدن قرار مىدهد.بدیهى است که پس از عبور از نهر، وجود و عدم آن سنگ براى انسان مساوى است.همچنین است نردبان براى عبور به پشت بام و کارنامه کلاس براى ثبت نام در کلاس بالاتر.گونه دیگر این است که مقدمه در عین اینکه وسیله رسیدن به ذى المقدمه است و در عین اینکه ارزش اصیل از آن ذى المقدمه است، پس از وصول به ذى المقدمه وجود و عدمش برابر نیست.پس از وصول به ذى المقدمه وجودش همانند قبل از وصول ضرورى است.مثلا معلومات کلاس اول و دوم مقدمه است براى معلومات کلاسهاى بالاتر، اما چنین نیست که با رسیدن به کلاسهاى بالاتر، نیازى به آن معلومات نباشد.بلکه تنها با داشتن آن معلومات و از دست ندادن آنهاست که مىتوان کلاس بالاتر را ادامه داد .

سر مطلب این است که گاهى مقدمه، مرتبه ضعیفى از ذى المقدمه است و گاهى نیست.نردبان از مراتب پشت بام نیست، لیکن معلومات کلاسهاى پایین و معلومات کلاسهاى بالا مراتب یک حقیقتند.

ارزشهاى اخلاقى و اجتماعى نسبت به معرفت حق و پرستش حق از نوع دوم است.چنین نیست که اگر انسان به معرفت کامل حق و پرستش حق رسید، وجودو عدم راستى، درستى، عدل، احسان و ...مساوى باشد.زیرا اخلاق عالى انسان، نوعى خداگونه بودن است و در حقیقت درجه و مرتبهاى از خداشناسى و خداپرستى است ولو به صورت ناآگاهانه، یعنى علاقه انسان به این ارزشها ناشى از علاقه فطرى به متصف شدن به صفات خدایى است؛ هر چند خود انسان توجه به ریشه فطرى آنها نداشته باشد و احیانا در شعور آگاه خود، منکر آن باشد.از این رو از دیدگاه معارف اسلامى دارندگان اخلاق نیک از قبیل عدالت، احسان، جود و...هر چند مشرک باشند، اعمالشان در جهان دیگر بىاثر نیست.این گونه افراد اگر کفر و شرکشان از روى عناد نباشد به نوعى در جهان دیگر مأجورند.در حقیقت این اشخاص بدون آنکه خود آگاه باشند به درجهاى از خداپرستى رسیدهاند. (3)

پىنوشتها:

1.حدید (57) آیه .25

2.در او از روح (حقیقت متعالى و برتر) خود دمیدم. (حجر (15) آیه 29) .

3.ر.ک: بخش آخر کتاب عدل، تألیف شهید مرتضى مطهرى.

 

 

دیدار اعضای شورای اسلامی، شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران

دیدار اعضای شورای اسلامی، شهردار و شهرداران مناطق مختلف تهران (04/04/1386) 
 
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران بر توجه همزمان به کالبد و روح شهر تهران از جمله مسائل فرهنگی و ارزشهای دینی و اهتمام برای خدمت به مردم تأکید و خاطرنشان کردند: مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران باید با تعامل مناسب و دوستانه، و انسجام و هماهنگی با یکدیگر و با مجموعه دولت و دستگاههای دولتی، در جهت حل مشکلات اصلی کلان شهر تهران گام بردارند.
ایشان ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران و همچنین شهردار تهران، مسائل بافتهای فرسوده، محدوده شهر، حمل و نقل عمومی، محیط زیست، مسکن، و نظارت بر ساخت و سازها و استحکام آنها را از مهمترین مشکلات کلان شهر تهران برشمردند و افزودند: توقع این است که با همت و تلاش و با عزم جدی برای برطرف کردن ناهماهنگی های احتمالی میان دستگاهها و سازمانهای مربوط، گره این مشکلات از جمله حمل و نقل عمومی و ترافیک گشوده و زمینه آسایش مردم فراهم شود.
رهبر انقلاب اسلامی، مشخص شدن حریم و محدوده شهر تهران و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه افراد فرصت طلب و نابودی منابع طبیعی را از دیگر مسائل مهم دانستند و تأکید کردند: باید پیشرفت کارها را از نزدیک لمس کرد و تنها به گزارش های رسمی اکتفا نکرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه باید بر برج سازی نظارت جدی شود و این امر در مسیر صحیح خود قرار گیرد، اهمیت توجه به روح شهر تهران در کنار توجه به کالبد آن را یادآور شدند و افزودند: مسائل فرهنگی در همه شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.
ایشان با اشاره به تلاش برخی افراد برای زدودن ارزشهای انقلاب اسلامی از جامعه و تغییر مسیر مردم از خط انقلاب تصریح کردند: باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همه بخشهای فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر لزوم باز بودن درهای شهرداری به روی مردم تأکید کردند و افزودند: شهرداریها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداریها، موجب می شود زمینه بسیاری از فرصت طلبی ها از بین برود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم برخورد جدی و قاطعانه مدیران شهرداری ها با افراد فرصت طلب و در عین حال سخت گیری نکردن به مردم خاطرنشان کردند: باید در اداره شهر از روشهای علمی و محققان برجسته دانشگاهها نیز استفاده شود.
ایشان همچنین بر لزوم شفاف سازی هزینه ها و بودجه های شهرداری، رعایت بیت المال، پرهیز از تجملات و تأثیرنگذاشتن گرایش ها و اختلاف نظرهای سیاسی بر کارها و خدمت به مردم تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: همه باید لباس خدمت بر تن کنید و در کنار یکدیگر به مردم خدمت کنید.
در این دیدار آقای چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دوره دوم شورا، تدوین چشم انداز بیست ساله شهر تهران و همچنین تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را از مهمترین مصوبات دوره دوم شورای شهر نام برد و بر لزوم همکاری همه دستگاهها با شورای شهر و شهرداری تهران به منظور حل مشکلات اساسی پایتخت تأکید کرد.
آقای قالیباف شهردار تهران هم در گزارشی از عملکرد شهرداری، حل مشکل بافتهای فرسوده، گسترش حمل و نقل عمومی، سرمایه گذاری در شهر تهران، اهتمام به مسائل فرهنگی، شفافیت مالی، اولویت به مناطق جنوبی تهران، خصوصی سازی بر اساس اصل 44 و کوچک سازی شهرداری را از مهمترین اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: تهیه طرح جامع اقدامی مهم بود که کلان شهر تهران را صاحب سند کرد.

 

پیام تسلیت در پی رحلت مرحوم آیت الله حاج آقا حسن طباطبائی قمی

پیام تسلیت در پی رحلت مرحوم آیت الله حاج آقا حسن طباطبائی قمی رضوان الله تعالی علیه(1386/03/21)  album

در پی رحلت عالم مجاهد ، مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج آقا حسن طباطبائی قمی رضوان الله تعالی علیه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر فرمودند .

متن پیام به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم مجاهد، مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج آقا حسن طباطبائی قمی رضوان الله تعالی علیه را به حضرات علماء اعلام و حوزه ی علمیه ی مشهد مقدّس و به عموم مردم انقلابی و با ایمان آن شهر شهید پرور، و بخصوص به علاقمندان و ارادت ورزان آن مرحوم و بالاخص به بازماندگان مکرّم ایشان و بیت رفیع طباطبائی قمی تسلیت عرض میکنم.

سالیان درازی از عمر با برکت این فقیه مجاهد در راه مبارزه با رژیم طاغوت گذشت و بیانات پر شور ایشان گرمابخش نیروهای مبارز بود.

رنج و محنت زندان و تبعید نتوانست در عزم راسخ آن بزرگوار خلل وارد آورد و تا لحظه ی پیروزی انقلاب تلاش ایشان را متوقف سازد .

از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیاء مکرّمین را برای ایشان مسالت میکنم .

والسلام علیه و رحمه الله و برکاته

سیّدعلی خامنه ای

21/خرداد/1386