از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

دری که تا ابد باز است!

دری که تا ابد باز است!

دفاع مقدس

چکیده: این نکته‌ها نباید از نظر مخفی بماند؛جنگ به انقلاب ما تحمیل شد و باید تحلیل شود که چرا جنگ تا سال 67 طول کشید. این تحلیل‌ها هم به نفع امام(ره) و انقلاب خواهد بود... بعد علمی و محاسبه‌گرانه جنگ نیز باید عنوان شود، باید گفته شود در عین حال که نظامی ها حرفه‌ای نبودند یک جاهایی اشتباه کرده‌اند ولی با این حال برای انجام یک عملیات ماه‌ها محاسبه و کار علمی انجام می‌شد.

رحیم پور ازغدی

اولین جلسه آموزشی راویان فتح با رویکرد ضرورت انتقال مفاهیم سوم خرداد به نسل سوم انقلاب در مشهد برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه، حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به" مظلومیت لجستیکی رزمندگان ایرانی، و تحقق وعده های الهی " اشاره و تصریح کرد: این نکته‌ها نباید از نظر مخفی بماند؛جنگ به انقلاب ما تحمیل شد و باید تحلیل شود که چرا جنگ تا سال 67 طول کشید. این تحلیل‌ها هم به نفع امام(ره) و انقلاب خواهد بود.

وی تاکید کرد: بعد علمی و محاسبه‌گرانه جنگ نیز باید عنوان شود، باید گفته شود در عین حال که نظامی حرفه‌ای نبودند یک جاهایی اشتباه کرده‌اند ولی با این حال برای انجام یک عملیات ماه‌ها محاسبه و کار علمی انجام می‌شد.

رحیم پورازغدی ادامه داد: برخی می‌گویند از نسل سوم انقلاب باید ترسید اما به نظر من باید امیدوار باشیم این نسل بسیار خوب و مستعد است. اگر با نسل سوم انقلاب رفیق شویم و آنها را درک کنیم به راحتی آنها نیز درک می‌کنند زیرا فطری هستند و درباره کلمه حق هیچ آدم فطری مقاومت نمی‌کند.

رحیم پورازغدی که در فرهنگسرای غدیر مشهد سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: حقیقت مانند نور راه خود را در تاریکی و ظلمت باز می‌کند و متوقف نمی شود اگر متوقف شد و در حال گندیدن بود و بوی کهنگی داد معلوم می‌شود که حقیقت نیست.

وی گفت: جنگ یک جسم و یک روح داشت، جسم جنگ مانند هر جسم تاریخی کهنه می‌شود و مشمول دوره زمان می‌شود و دوره آن می‌گذرد و فراموش می‌شود و اگر هم تلاش کنیم که تازه نگه داریم امکان ندارد زیرا خود ما نیز رفتنی هستیم. تمام اجسام تاریخی رفتنی هستند اما این روح جنگ است که باید زنده بماند و زنده است.

اگر با نسل سوم انقلاب رفیق شویم و آنها را درک کنیم به راحتی آنها نیز درک می‌کنند زیرا فطری هستند و درباره کلمه حق هیچ آدم فطری مقاومت نمی‌کند.

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه " از جهاتی در هر انقلابی باید از نسل سوم آن نگران بود زیرا زمان انتقال مطلب از فرهنگ به یک فرهنگ دیگر است " خاطر نشان کرد: اگر میان نسل 3، 4 ، 5 و ششم افرادی تربیت شده نبودند امروز خبری از حسین(ع) ، عاشورا و کربلا و پیامبر(ص) نبود. این نکته را باید به نسل سوم گوشزد کرد که قبل از این که جسم و فیزیک جنگ به عنوان اتفاقات خارجی و نظامی مطرح شود باید از متافیزیک جنگ، روح جنگ، جهاد و اخلاص صحبت کنیم زیرا هیچ وقت کهنه نمی شود.

دفاع مقدس

وی با اشاره به اینکه"با نگاهی به سیره رسول‌الله (ص) متوجه می‌شویم که تحت تاثیر تاریخ صدر اسلام، به جبهه رفته‌ایم" گفت: زمان جنگ و غزوه‌ها وقتی می‌خواستند به زخمیان آب دهند می‌گفت آب را به نفر بعدی بدهید، این کار تا زمانی اتفاق می‌افتاد که همه شهید شدند این واقعیت را می‌توان در سطح دیگر در جبهه‌های ایران مشاهده کرد.

او یادآور شد: راویان کربلا گفته‌اند مادری فرزندش را به میدان فرستاده است وقتی که سر فرزندش را به سمت وی پرتاب کرده‌اند دوباره همان سر را به سمت دشمن فرستاده است که ما چیزی را که در راه خدا بدهیم پس نمی‌گیریم همین صحنه‌ها را در زمان جنگ می‌توان دید که استخوان‌های پسری را برای مادرش آوردند و او گفت چرا آوردید چیزی را که در راه خدا دادم پس نمی‌گیرم.

وی گفت: بین ما هم هستند کسانی که به جبهه رفتند. چه کسی است که بگوید یک دفعه رفتن به جبهه بس است. با اینکه خسته می‌شدند ولی دوباره به جبهه‌ها باز می‌گشتند و در این بین چقدر شناسنامه دستکاری شد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: باید به نسل سوم گفت صحبت از تاریخ خود و گذشته نیست بلکه صحبت از آینده است، در ظاهر ممکن است که از گذشته صحبت شود ولی در واقع درباره آینده بحث می‌شود.

ما شعارهای مرگ بر شوروی، صدام، اسراییل و آمریکا سر دادیم و اینک این شعارها محقق شده است، شوروی که کل جهان در دستش بود از هم متلاشی شد، صدام باخفت از پا درآمد، و ابهت اسراییل در جنگ 33 روزه شکسته شد

وی با اشاره به اینکه " جنگ از نظر تاریخی دری را باز کرد که تا ابد باز است " گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد شهادت و مفهوم آن به دست فراموشی سپرده می‌شد، انقلاب و جنگ در ایران این مفهوم را غبارروبی کرد.

ازغدی افزود: اگر دشمن به ایران نگاه چپ نمی‌کند به خاطر ارتش رسمی و حکومت نیست بلکه از مردم می‌ترسد، همین آدم های ساده و آرام در زمین کشاورزی، بقالی، دانشگاه، سبزی فروشی، بمب هایی هستند که برای اشغالگران و دشمن خطرناک‌اند.

وی که در جمع راویان فتح مشهد سخن می‌گفت،با اشاره به این که،" کل مردم در دفاع مقدس مطرح نیست؛ بلکه یک بخشی از مردم بودند که در کل ایران شامل چند صد هزار خانواده بودند همین چند صد هزار خانواده 4 تا 5 فرزند به جبهه‌ها می فرستادند و یا در بیمارستان یا سردخانه بودند" تصریح کرد: همسایه‌هایی هم که به جبهه نرفته بودند می‌گفتند که آقازاده هنوز بازنگشته؟ انشاء‌الله به سلامتی بر می گردد و اگر شهید می‌شدند می‌گفتند مگر ما نگفتیم نروید و بقیه نیز متلک می‌گفتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که" باید تاریخ عملیات‌ها گفته شود، در عین حال گفت: ولی ذکر تاریخ عملیات بدون ذکر روح جاری در آن ارزشی ندارد.

دفاع مقدس

وی با اشاره به این که جنگ ایران با عراق جنگ جهانی سوم بود، گفت: در این جنگ شیخ‌نشین‌های منطقه میلیاردها دلار پول به عراق می فرستادند و آمریکا مستشار و آخرین اطلاعات ماهواره‌ای را در اختیار عراق قرار می‌داد.

پورازغدی به" عملیات کربلای 4" اشاره کرد و گفت: در این عملیات افراد زیادی شهید شدند بعدها معلوم شد که اطلاعات محل تجمع نیروی های ایرانی توسط ماهواره‌های آمریکایی در اختیار عراق قرار گرفته است ولی با این حال خود عراقی‌ها اذعان می کنند که با وجود اینکه می‌دانسته‌اند ایرانی‌ها در حال حمله هستند ولی نمی‌توانستند جلوی آنها را بگیرند.

وی با یادآوری اینکه " دنیا به ما سیم خاردار نمی‌فروخت ولی انواع اسلحه ها را به عراق می داد" در خصوص نحوه انتقال مفاهیم دفاع مقدس گفت: این صحنه‌ها امانت الهی هستند که در دست شما است راویان نباید تنها سخنرانی کنند.

رحیم پورازغدی" با ارایه فرمولی " در این باره خطاب به راویان فتح یادآور شد: باید خود را جای مخاطب قرار دهید او نیز به تبع خود را جای شما قرار می‌دهد خالی‌بندی نباید کرد.

وی افزود:خیلی‌ها بودند که در جبهه به علت آستانه تحمل پایین وقتی زخمی می‌شدند ناراحت می‌شدند ولی عده‌ای نیز بودند در حالی که چشمشان از حدقه درآمده بود، امحا و احشا آنها بیرون ریخته بود، زانوهایشان بر خلاف جهت شکسته بود ولی ناله نمی‌کردند تنها زیر لب ذکر یا الله می‌گفتند تا شهید می‌شدند.

رحیم پورازغدی با اشاره به این که " این صحنه ها را خود شاهد بوده است " تصریح کرد: ما شعارهای مرگ بر شوروی، صدام، اسراییل و آمریکا سر دادیم و اینک این شعارها محقق شده است، شوروی که کل جهان در دستش بود از هم متلاشی شد، صدام باخفت از پا درآمد، و ابهت اسراییل در جنگ 33 روزه شکسته شد، اتفاقاتی که در لبنان و فلسطین رخ می‌دهد به نام انقلاب ایران ثبت می‌شود و شیعه عزت یافته است.

دفاع مقدس

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه " در کشورهای غربی برای کهنه سربازان خود احترام فوق العاده‌ای قائل هستند و هنوز نیز برای آنها روی بنای سرباز گمنام گل می نهند "گفت: آنها از هیچ، موزه جنگ ساخته‌اند از میخی که معلوم نیست کجا در پوتین سربازشان فرو رفته است ولی ما با این گستره مفاهیم و فعالیت ها چه کرده‌ایم؟.

وی تصریح کرد:باید بر انتقال مفاهیم جنگ در ابعاد حماسه و شجاعت ،غلبه بر ترس و مرگ، خاطرات عرفانی و روحانی و وصیت نامه های شهدا، تکیه شود.در عین حال نیز باید عنوان شود که رزمندگان اسلام لطیف‌ترین احساسات را داشتند و خشونت‌طلب نبودند، به طوری که حاضر نبودند لانه مورچه‌ها را برای ایجاد سنگر خراب کنند. کجا این رزمندگان ما مانند کماندوهای آمریکایی که خون می آشامند و آموزش می‌بینند که سر مردم را گوش تا گوش ببرند، قابل مقایسه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد