از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد

فراگیرترین سازمان بین المللی است که اکثر کشورهای جهان در آن عضویت دارند. این سازمان پس از بی اعتبارشدن جامعه ملل که در فاصلة جنگ های اول و دوم جهانی تشکیل شده بود، در سال های خاتمة جنگ جهانی دوم پایه گذاری شد. اولین گام در این زمینه ، صدور اعلامیه بین المتحدین بود که در ژوئن 1941 توسط 14 کشور امضاء شد. سپس در اوت همان سال منشور آنلانتیک در جهت برقراری روابط بین ملل و اتجاد برای نابودی نهایی دیکتاتوری نازی ، توسط رئیس جمهور وقت آمریکا ( فرانکلین دلانو روزولت) و نخست وزیر وقت انگلیس ( وینستون چرچیل) صادر شد.

نمایندگان 26 ملتی که علیه متجاوزان محور نبرد می کردند،‌در اولین روز سال 1942 اعلامیه ملل متحد را در واشینگتون امضاء کردند، که در آن بر لزوم مبارزه ای قاطع بر علیه اعضاء پیمان سه جانبه محور و عدم صلح یک جانبه با این کشورها تأکید شده بود. در اکتبر سال 1943 در مسکو اعلامیه ای توسط دولت های امریکا ، شوروی و چین امضاء شده که در آن لزوم تأسیس یک سازمان بین المللی که جایگزین ” جامعه ملل“‌ گردد،‌تأیید گردیده بود. اولین گام مهم، در این راه طی کنفرانس ” دامبارتن اوکس“ ( امریکا) ، در سال 1944 برداشته شد، که در آن 4 کشور شوروی،‌ امریکا ،‌انگلیس و چین طرح اساسنامة سازمان ملل متحد را تنظیم نمودند. در فوریه 1945 کنفرانس یالتا( در شوروی) تشکیل شد و در آن حق وتوی کشورهای بزرگ نیز مطرح گردید،‌ تا بالاخره با تشکیل کنفرانس سانفرانسیسکو در 25 آوریل 1945، نمایندگان 51 ملت در جلسات عمومی کمیته های مختلف، منشور 111 ماده ای ملل متحد را در 19 فصل تنظیم کردند.

پس از تبادل نظر ها و مطالعات نهایی در 25 ژوئن، منشور ملل متحد به تصویب نمایندگان رسید و در 24 اکتبر 1945 پس از آن که اکثریت امضاء کنندگان ( 28کشور) سند تصویب آن را تسلیم نمودند، منشور فوق قدرت اجرایی یافت. 51 کشوری که در کنفرانس سانفرانسیسکو شکرت داشتند، اولین اعضای آن محسوب می شوند و تا پایان سال 2002 تعداد 191 کشور به عضویت سازمان ملل متحد در آمده اند.برای تأمین هزینه های جاری سازمان ملل متحد ،‌کشورهای عضو موظفند سالانه درصدی از بودجه سازمان ملل متحد را نأمین نمایند. بودجه این سازمان برای سال 2003 بالغ بر 625، 2 میلیون دلار تعیین شده است. کمیته ویژه ای از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مأموریت دارد تا هر سه سال یک بار سهمیه کشورها را نسیت به تولید ناخالص ملی و درآمد سرانة آنها تعیین نموده و به کشورهای عضو ابلاغ نماید.

عضویت برای کشورهایی که منشور ملل متحد را پذیرفته و تعهدات آن را اجرا می نمایند و قادر و مایلند که این تعهدات را انجام دهند، آزاد است و اعضای جدید، با توصیه شورای امنیت و کسب حداقل دو سوم آراء مجمع عمومی پذیرفته می شوند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد