از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

دیدار جمع کثیری از علماء، فضلا و روحانیون کشور



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه در جمع علما، فضلا، اساتید حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات و همچنین طلاب علوم دینی مشهد مقدس با اشاره به جایگاه و مسئولیت سنگین روحانیت در جامعه تصریح کردند: روحانیت در دویست سال اخیر در مرکز اصلی همه تحرکات ضد استعماری و ضد سلطه بیگانه قرار داشته و امروز نیز مهمترین وظیفه روحانیت و حوزه‌های علمیه شناخت نیازهای زمانه، مجهز شدن به سلاح علمی روز و استدلال و برهان قوی، حفظ استقلال خود، تقویت ارتباط رو در رو با آحاد مردم، فهم سیاسی صحیح، شناخت به موقع خطرات و ایستادگی در مقابل انحرافها، بدعتها و خرافه‌ها است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به آماج سنگین دشمنی‌ها با ارزش‌های امام و انقلاب در طول 27 سال گذشته افزودند: علیرغم همه این دشمنی‌ها، امروز ارزش‌های انقلاب و امام راحل (ره) سخن اول و حرف رایج در جامعه است و دولت نیز صریحاً و علناً به این ارزش‌ها افتخار می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی، علت خوشحالی برخی محافل داخلی از طرح بحث مذاکره با آمریکا را به دلیل تصور آنها مبنی بر فاصله گرفتن از ارزش‌های امام خمینی (ره) و انقلاب دانستند و تصریح کردند: کسانی که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران سیاست مستحکم، منطقی و صد در صد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با آمریکا، تغییر می‌دهد، سخت در اشتباه هستند.
ایشان افزودند: چگونه می‌توان با دولت مستکبر، زورگو، توسعه طلب و استثمارگر آمریکا آن هم در دوره دولتمردان گستاخ، بی‌ادب و مدعی فعلی گفت و گو کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بحث های مربوط به مذاکره نمایندگان ایران و امریکا در خصوص عراق خاطرنشان کردند: به دلیل این که آمریکا به عنوان دولت اشغالگر به وظایف خود در برقراری امنیت در عراق عمل نمی‌کند و دست دولت این کشور را بسته و برای سرنگونی آن، تلاش و از تروریست‌ها نیز حمایت می‌کند، وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصمیم گرفت در یک گفت و گوی رو در رو با امریکایی‌ها، مسئولیت و وظایف آنان را در قبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این گفت و گو در واقع همان گفت و گویی است که قرار بود اوایل سال گذشته انجام شود، ولی آمریکایی‌ها بد ادایی کردند، اما این بار برای این گفت و گو درخواست کتبی داده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها می‌گویند به غیر از موضوع عراق، در مورد مسئله دیگری مذاکره نخواهد شد، اما ما به آنها می‌گوییم حتی موضوع عراق هم به شما ربطی ندارد و گفت و گو فقط در مورد وظیفه اشغالگران در قبال امنیت عراق است.
ایشان تصریح کردند: سیاست جمهوری اسلامی ایران در عدم مذاکره و ارتباط با آمریکا تا هنگامی که سیاست‌های این دولت استکباری تغییر نکند، به قوت خود باقی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از این دیدار جایگاه و شأن روحانی و عالم دینی را ادامه شأن انبیاء و افتخار بزرگی برای روحانیت دانستند و افزودند:مسئولیت چنین جایگاهی قطعاً همطراز مسئولیت انبیاء است و علمای دین و روحانیت باید همان وظایف را که در جهت اقامه قسط و عدل در جامعه بوده است با قبول سختی‌های آن، انجام دهند.
ایشان طرفداری همیشگی روحانیت از محرومان و مستضعفان و ملجا مظلومان بودن را یکی از ویژگی‌های مهم روحانیت خواندند و خاطرنشان کردند: پدیده مهم دیگری که در طول دو قرن اخیر در روحانیت مشهود است، حضور علمای دین در رهبری و اتاق فکر تحرکات ضد استعماری و ضد بیگانه است که از فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو آغاز می‌شود و تا ایستادگی علمای مجاهد در مقابل جریان انگلیسی مشروطه، مقابله مدرس با قراردادهای استعماری و حکومت مستبد رضاخان، نقش آیت‌الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت و نقش امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع بزرگ در رهبری انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: پیروزی انقلاب اسلامی در واقع نتیجه مجاهدت روحانیت و عمل به مسئولیت سنگین خود در طول تاریخ بود که امام خمینی (ره)، توانست با استفاده از این ذخیره ارزشمند و پشتوانه مردمی، بزرگترین تحول تاریخی را در ایران به وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی، وجهه مردمی علماء و روحانیت را به دلیل علم و پارسایی آنان دانستند و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز روحانیت، پاسخگویی به نیازهای زمان است که در هر دوره‌ای با شناخت صحیح نیازهای جامعه، پاسخ مناسب به آن را داده‌اند.
ایشان، لازمه حفظ جایگاه و شأن روحانیت را، حفظ استقلال آن بیان کردند و افزودند: اگر چه در دوره کنونی همسو بودن روحانیت با حکومت یک نعمت است اما روحانیت و حوزه‌ها باید استقلال و نقش خود را بعنوان یک راهنما و مرشد حفظ کنند و هر جا که لازم بود، یک منتقد دلسوز و غیرمدعی باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم شناخت بموقع خطرات را یک وظیفه ضروری برای روحانیت خواندند و با تاکید بر لزوم تغییر نکردن عرصه حضور روحانیت خاطر نشان کردند: عرصه حضور روحانیت، مسجد و منبر و مواجهه رو در رو با مردم است و روحانیت نباید از این عرصه جدا شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی از ضروریات مهم حوزه‌های علمیه را مجهز شدن به سلاح علمی روز برشمردند و افزودند: این سلاح، همان استدلال و برهان قوی و منطقی است که باید با این استدلال، نادرست بودن شیوه عقل گرایی تجربی در دنیای امروز را نشان داد ضمن آنکه مسایل دینی و فقهی نیز باید با برهان مناسب برای مخاطبان و جوانان بیان شوند.
ایشان جمع علم، دین و پارسایی در حوزه‌های علمیه را منشا یک هویت بی نظیر در حوزه‌ها دانستند و باتاکید بر اینکه محور اصلی در حوزه، طلبه است ، خاطر نشان کردند: از جمله ویژگی‌های بارز حوزه‌های علمیه، عشق، احترام و خضوع شاگرد به‌استاد و در عین حال جسارت علمی شاگر در مباحث علمی در مقابل استاد است.
رهبر انقلاب اسلامی، تدریس و تعلیم همزمان را از دیگر ویژگی‌های حوزه‌های علمیه برشمردند و بر لزوم تحول صحیح در مسایل آموزشی و متون درسی حوزه‌ها تاکید کردند.
ایشان همچنین با اشاره به قدمت تاریخی و عظمت حوزه علمیه مشهد و علمای بزرگی که در آن حضور داشته‌اند، تاکید کردند: حوزه علمیه مشهد بعد از حوزه علمیه قم، دومین حوزه و یکی از مراکز عمده حوزه‌های شرق کشور است و باید نحله‌های فکری و معرفتی این حوزه تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند.
در ابتدای این دیدار که در رواق امام خمینی (ره) در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برگزار شد آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سابقه درخشان علمی و قدمت حوزه علمیه مشهد گفت: این حوزه علمیه اکنون نیز با بهره‌مندی از علما و اساتید بزرگ رسالت خود را در تربیب طلاب و زمینه‌سازی برای شکوفا شدن استعداد‌ها انجام می‌دهد.
وی با اشاره به همکاری خوب مدیریت حوزه علمیه مشهد و اساتید خاطرنشان کرد: سیاست آموزشی و پژوهشی این حوزه استفاده از انسانهای خوش‌فکر و عالم برای برنامه‌ریزی مناسب آموزشی و در نهایت تولید علم است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد